REISVERSLAG – Na een overstap in Bangalore, kom ik samen met projectcoördinator Fr. Raimant aan op Trichy Airport in Tamil Nadu. Prior Mariasoosai brengt ons naar de Sembattu campus enkele kilometers verderop. Door de ontwikkeling van de stad en de uitbreiding van het vliegveld, is de leerindustrie een paar jaar geleden vertrokken. Goed voor de luchtkwaliteit (stank van kadavers en chemicaliën), slecht voor de werkgelegenheid. Nu er volop gebouwd wordt voor de elite, hoeven laaggeschoolden niet te verhuizen: ze vinden werk in de bouw, als hulp in de huishouding of starten een winkeltje. Zo verdienen ze hun dagelijkse boterham en kunnen hun kinderen naar school gaan. De Abbot Marcel school geeft daarom les aan ruim 1.000 kinderen tussen de 4 en 18 jaar.
Wel of geen werk
Het schoolhoofd vertelt: “We zijn hier gestart in 1977 en destijds was het lastig om ouders te overtuigen om hun kinderen naar school te laten gaan. Als ze dat wel deden, kregen die kinderen vervolgens de kans om ook de middelbare school te volgen. Intussen is de stad uitgebreid, waardoor zij ander werk konden gaan doen. Nu stimuleert de derde generatie ouders hun kinderen om na deze school een vakopleiding te volgen of naar de universiteit te gaan. Daarom gaan we met hulp van Solidair met India de komende vier jaar 17 meisjes en jongens helpen om hun vervolgopleiding te betalen. Daarmee kunnen zij een goede baan krijgen met een fatsoenlijk inkomen, zodat hun levensomstandigheden en dat van hun familie verder verbetert.” Kijk hier voor meer informatie over dit project. Fantastisch om te zien dat deze school zo’n grote impact maakt door de generaties heen!
Zonnepanelen en schoolbus
Fr. Mariasoosai laat de investeringen zien die hij het afgelopen jaar kon doen dankzij de donateurs aan Solidair met India. “Sinds we zonnepanelen op het dak hebben geïnstalleerd, is er geen stroomuitval meer. Zo blijven de plafondventilators draaien in de klaslokalen en kunnen de leerlingen zich concentreren ondanks de hitte.” Vol trots laat hij de nieuwe schoolbus zien, waarmee de leerlingen ’s morgens worden opgehaald en ’s middags weer thuis worden gebracht. En nieuwe computers, als aanvulling op de ‘oldies’ die ook nog steeds worden gebruikt.
Helaas zitten alle kinderen hier (nog steeds) op de grond, dus is er behoefte aan schoolbanken. Ook smart tv’s zijn nodig, om op speelse wijze eigentijds onderwijs te kunnen geven.
Anja Bekkers, directeur
Werkbezoek projecten maart 2024